Iphone, proizvod koji je promijenio cijeli svijet i način na koji funkcionira industrija. Ekonomska priča o Appleovu Iphoneu je romantična. Kako je moguće da jedan uređaj promijeni čitav svijet u marketinškom, ekonomskom i tehnološkom smislu? Priču koju je pokrenuo Steve Jobs, uspješno je nastavio Tim Cook. Zavirimo u tu ekonomsku priču…
Iphone
Američki mobilni uređaj prvi je put pušten u prodaju 2007. godine, kada ga je pred cijelim svijetom predstavio Steve Jobs i ostavio cijeli svijet u šoku. Bio je to prvi telefon koji je imao dostupnost cijelog interneta (World Wide Weba) u džepu. Za pretraživati internet više niste trebali imati kompjuter ili laptop, nego ste to mogli raditi putem džepnog uređaja. Isto tako, bio je jedan od najtanjih i najmanjih touch screen mobitela, po čemu su se izdvajali od konkurencije. Naravno, tržište je reagiralo pozitivno i mobitel se rasprodao strašnom brzinom, s čak milijun prodanih primjeraka u mjesec dana, što je tada bila senzacionalna vijest.
Ekonomska priča o Appleovu Iphoneu
*Prije početka analize bitno je naglasiti kako je izričito jasno da se prvi Iphone, kao i svaki sljedeći, neusporedivo razlikuju. Tehnologija se značajno promijenila (mobiteli imaju neusporedivo jače/kvalitetnije čipove, baterije, ekrane, kamere…), stoga ne možemo direktno uspoređivati cijene, jer je jasno kako će novi modeli biti puno skuplji od prvih izdanih. Uz nove tehnologije, velik utjecaj u formiranju cijene ima tržište, očekivanja ljudi, stopa inflacije u zemlji te troškovi koji su svakom godinom u pravilu sve veći. Primjerice, normalno je da cijene svih proizvoda i usluga s vremenom rastu, ali isto tako i plaće (u prosjeku) rastu. Također, rast cijena kroz vrijeme ne znači nužno da je ljudima gore ako im je plaća porasla više nego su rasle cijene. Stoga ova analiza više služi kao zanimljiv prikaz putanje cijena Iphonea na tržištu, odnosno da usporedimo kako se kretala stopa inflacije za Iphone.*
Pričajući o inflaciji u tekstu: https://ekonomskabaza.hr/makro/sto-je-inflacija/ prošli smo kroz osnovne stvari o inflaciji, što je ona i kako se računa. Sada ćemo to stečeno znanje iskoristiti kako bismo usporedili razinu cijena svih modela Iphonea koji su izašli u javnost.
Grafikon 1. Kretanje cijena svih modela Iphonea
Izvor: https://mashable.com/article/size-and-price-of-every-iphone-ever-released , https://www.apple.com/iphone/compare/?modelList=iphone-SE-3rd-gen,iphone-14-pro,iphone-14-plus
Prvi Iphone koji je izašao 2007. godine koštao je 499 američkih dolara ( u daljnjem tekstu ćemo koristit kraticu USD). Cijena je prvih par godina bila blago stabilna, prateći trend prema gore. Primjetno je da svake godine izlazi novi model i da je skuplji za 100 USD. Da smo u analizu ostavili samo „najjače“ modele Iphonea, vidjeli bismo isključivo da su cijene rasle. Ovako primjećujemo da cijene malo rastu pa malo padaju. Apple ima strategiju izbacivati različite modele kako bi zaokružili cijelo tržište, odnosno kako bi si veći broj kupaca mogao priuštiti Iphone. Pa tako od novih modela, Iphone Pro 14 Max predstavlja najjači model s najboljim karakteristikama (kamera, baterija, rezolucija ekrana i kvaliteta istog, veličina ekrana i sl..), što se onda odražava u puno višoj cijeni, dok bi „najlošiji“ (naravno da mobitel nije loš, ali kada uspoređujemo liniju koju predstavlja Apple, ima najslabije specifikacije) bio Iphone 14 ili Iphone SE radi slabijih karakteristika od onih koji nudi luksuznija linija mobitela, pa stoga ti modeli imaju niže cijene. Prvi outlier (odskakanje) u cijeni možemo primijetiti kod Iphonea X iz 2017., koji je prvi (skoro) probio granicu od 1000 USD. Službena cijena mobitela bila je 999 USD (marketinško zaokruživanje cijena na brojku 9). Tada je Iphone X izazvao „boom“ na tržištu jer je to bio prvi Iphone koji je bio bez home tipke i koji je u potpunosti bio bez tipki na ekranu, te je imao samo display.
Trend rasta cijena se nastavio pa su tako smislili i novi model, Iphone 11 Pro Max, koji je službeno probio granicu od 1000 USD koštavši 1099 USD.
Koliko je narasla cijena od prvog Iphonea? Stopa inflacije iznosi 60%, što znači da je sadašnji Iphone 14 Pro Max skuplji za 60% od prvog Iphonea, ali pazite na iluziju. Rekli smo da su ta dva modela neusporediva jer su noviji Iphone mobiteli puno kvalitetniji od onih početnih. Stoga bismo, ako se uzme u obzir i porast kvalitete, na neki čudan način možda mogli reći da je Iphone zapravo – pojeftinio! Iako današnji Iphone košta 60% više nego onaj prvi iz 2007., on je puno veće kvalitete i stoga nam „pruža puno više usluga“. Primjerice, ako je ovaj novi Iphone 5 puta bolji od onog prvog, a košta „samo“ 60% više, na to možemo gledati i kao na pad cijene Iphonea kroz vrijeme. Naravno, cijena stvarno je porasla 60%, ali treba voditi računa i o rastu kvalitete jer danas dobivamo puno bolji proizvod.
Grafikon 2. Postotak godišnjeg dohotka potreban za kupovinu Iphone 14 Pro modela
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat
Nakon što smo usporedili cijene svih modela Iphonea, htjeli smo vidjeti mogu li si građanke i građani EU priuštiti novi model Iphonea 14 Pro? Kako bismo analizu napravili zanimljivijom, uzeli smo podatke o godišnjem dohotku svih zemalja EU. Što taj podatak označava? To je dohodak koji prosječnoj osobi u državi ostane kada plati porez i sve doprinose, te s njim raspolaže da si kupi što god poželi.
Tako bi prosječni građanin Rumunjske morao izdvojiti čak 28% godišnjeg dohotka da bi si priuštio novi model Iphonea! Ništa bolje nije niti u Bugarskoj, u kojoj prosječan građanin mora izdvojiti 27% godišnjeg dohotka da si priušti taj mobitel. Kada bismo gledali prosječne građane RH, oni bi morali izdvojiti 14% godišnjeg dohotka (odnosno morali bi dati oko 1300 USD od ukupnog godišnjeg dohotka od 9305 USD). Najbolja situacija je u Luksemburgu, gdje njegovi „prosječni“ građani moraju izdvojiti „samo“ 2% godišnjeg dohotka. Vidimo već klasičnu situaciju gdje su Rumunjska i Bugarska na dnu (srećom tu nismo među njima), dok su na vrhu bogatije i razvijenije zemlje.
Grafikon 3. Apple Iphone 14 Pro indeks
Izvor: https://istyle.hr/ (različita web stranica za svaku državu)
Ako se sjećate, u ovom smo tekstu: https://ekonomskabaza.hr/makro/bdp-per-capita/ objašnjavali The Economistov Big Mac indeks. Stoga je autor ovog teksta htio kreirati nešto novo (istraživali smo i nismo naišli na taj isti koncept, iako postoji mogućnost da je već netko istraživao sličnu tematiku) i revolucionarno nazvao ovaj prikazani indeks: Apple Iphone indeks. Ne biste vjerovali koja je to razina kreativnosti…
Shema je ista jer se uspoređuju cijene Iphonea u različitim zemljama. Cijene proizvoda su naravno bile izražene valutama prikazanih zemalja te je bilo potrebno preračunati te cijene u istu valutu (američki dolar) kako bi cijene bile usporedive. Najskuplji Iphone u regiji može se kupiti u Srbiji, te košta 1756 USD (757 USD skuplje negoli u SAD-u!). U Makedoniji je cijena neznatno niža, te Iphone košta 1531 USD (532 USD skuplje negoli u SAD-u). U Hrvatskoj ćete Iphone kupiti za 1497 USD (skuplji je za 498 USD negoli u SAD-u). Najjeftiniji Iphone kupit ćete u Sloveniji za 1388 USD, što je skuplje za 389 USD negoli u SAD-u. Vidimo da su cijene dosta više negoli u SAD-u, ali to nas ne treba začuditi. Puno je tu troškova koji otežavaju „dolazak“ Iphonea u određenu državu. Narudžba od Applea, transport, marža maloprodavača, fiksni i varijabilni troškovi maloprodavača, porez na dodanu vrijednost i sl. Srbija jedina jako odstupa, jer skoro pa možete kupiti dva Iphonea u SAD-u za cijenu jednog u Srbiji.
Biti će zanimljivo pratiti kako će se razvijati Apple i u kojem će smjeru ići. Hoće li doći neka nova (nama trenutno) nezamisliva tehnologija? Što još može napraviti Apple da nas ostavi bez teksta?
Budućnost će pokazati…
Nema komentara