Izvoz je, kao što ste mogli pročitati u našem tekstu jedna od glavnih sastavnica BDP-a svakog gospodarstva. Izvoz svake države u velikoj mjeri ovisi o gospodarskoj situaciji trgovinskih partnera. U razdobljima gospodarskog rasta u zemljama trgovinskim partnerima izvoz obično raste, a u razdobljima recesije izvoz se smanjuje. Hrvatska kao malo otvoreno gospodarstvo konstantno uvozi i izvozi robe i usluge. Njezin najvažniji trgovinski partner je Europska unija (odnosno zemlje članice), koja u ukupnom hrvatskom izvozu ima udio od oko 70% (prema DZS-u). Na iduća dva grafikona ćemo prikazati ovisnost hrvatskog izvoza (u realnim terminima, što predstavlja kretanje izvezenih količina proizvoda i usluga) o realnom BDP-u svih članica EU zajedno.
Grafikon 1.: Povezanost realnog BDP-a zemalja članica EU i realnog hrvatskog izvoza
Izvor: Eurostat
Na grafikonu 1. je vidljiva pozitivna veza između BDP-a zemalja članica EU i hrvatskog izvoza. U prijevodu, kada BDP u EU poraste, porast će i hrvatski izvoz i samim time hrvatski BDP, odnosno kada se gospodarstvo EU nalazi u recesiji, dolazi do pada hrvatskog izvoza i samim time do pada BDP-a. U ekonomiji je ovaj efekt, kada se gospodarska situacija u zemljama iz okruženja (EU) prelije i na domaće gospodarstvo (u našem slučaju RH), poznat pod nazivom spillover effect (efekt prelijevanja).
Grafikon 2.: Prikaz kretanja realnog BDP-a zemalja članica EU i realnog hrvatskog izvoza u razdoblju od 2000. do 2022. godine
Izvor: Eurostat
Grafikon 2. prikazuje kretanje realnog BDP-a zemalja članica EU i realnog izvoza RH po godinama. Ovdje također vidimo pozitivnu vezu između tih dviju varijabli. U razdoblju od 2000. do 2008. raste BDP zemalja članica EU i s njime i hrvatski izvoz. Zatim izbijanjem svjetske gospodarske krize koja je zahvatila EU 2009. dolazi i do pada hrvatskog izvoza. Oporavkom EU gospodarstva dolazi i do porasta hrvatskog izvoza, a 2020. je zabilježen relativno veliki pad uzrokovan COVID–19 pandemijom. S obzirom na postepeno vraćanje u „normalu“ već iduće godine dolazi do rasta gospodarstva EU, a samim time i oporavka hrvatskog izvoza.
Faza poslovnog ciklusa (ekspanzija ili recesija) u kojoj se vanjskotrgovinski partneri nalaze nije jedini bitan faktor o kojem ovisi izvoz neke zemlje. Tu su također prisutne stavke poput konkurentnosti proizvoda i usluga koje ta zemlja nudi, kvalitete tih proizvoda i usluga te njihova cijena. No faza poslovnog ciklusa u zemljama trgovinskim partnerima svakako ima jednu od najvažnijih uloga u određivanju kretanja izvoza neke države.
Nema komentara